Ik kreeg de volgende vraag in een enquête over de Academische Pabo.
1) Kunt u een competentie (of kennis, vaardigheid of houding) aangeven waarin leerkrachten volgens u te weinig worden opgeleid?
-Nee
- Ja,
* Zo ja: welke en waarom? (meerdere competenties mogelijk)
En ik antwoordde als volgt.
Ja.
De competentie om een persoonlijkheid te worden, met voldoende startbekwaamheden om nog door te groeien als startende leerkracht, maar een die al goed wie hij/ zij is, kritisch is, visie heeft op onderwijs, maar ook de wereld er buiten, op de media en de overheid die een constante druk uitoefenen, kortom die keuzes heeft gemaakt, maakt.
Motivatie:
In mijn opleiding en nu ook als mentor in diverse rollen (vakdocent LO, groepsleerkracht) zie en zag ik te veel 'no body's langskomen, twijfelen mag, en onzeker zijn hoort bij de 'wedstrijdspanning' van je stage, maar weet wel wat je nog niet kan en wat je wel kan.
Dit maakt je zekerder.
Wordt hier in opgeleid? Als je je brood wilt verdienen met het laten groeien van kinderen, moet je zelf ook gegroeid zijn. Het groeien als persoon (aof: ls mens) is het grote gebrek op de PABO en zorgt m.i., voor de armoedeval kijkend naar de opbrengsten in het PO en de beeldvorming van het vak.
Ik doel dan op clichés als: stevig in je schoenen staan, een die je om een boodschap kunt sturen, die heeft het in z'n vingers, die red zich wel, of: wat een heerlijke juf/meester heeft mijn zoon/ dochter.
1) Kunt u een competentie (of kennis, vaardigheid of houding) aangeven waarin leerkrachten volgens u te weinig worden opgeleid?
-Nee
- Ja,
* Zo ja: welke en waarom? (meerdere competenties mogelijk)
En ik antwoordde als volgt.
Ja.
De competentie om een persoonlijkheid te worden, met voldoende startbekwaamheden om nog door te groeien als startende leerkracht, maar een die al goed wie hij/ zij is, kritisch is, visie heeft op onderwijs, maar ook de wereld er buiten, op de media en de overheid die een constante druk uitoefenen, kortom die keuzes heeft gemaakt, maakt.
Motivatie:
In mijn opleiding en nu ook als mentor in diverse rollen (vakdocent LO, groepsleerkracht) zie en zag ik te veel 'no body's langskomen, twijfelen mag, en onzeker zijn hoort bij de 'wedstrijdspanning' van je stage, maar weet wel wat je nog niet kan en wat je wel kan.
Dit maakt je zekerder.
Wordt hier in opgeleid? Als je je brood wilt verdienen met het laten groeien van kinderen, moet je zelf ook gegroeid zijn. Het groeien als persoon (aof: ls mens) is het grote gebrek op de PABO en zorgt m.i., voor de armoedeval kijkend naar de opbrengsten in het PO en de beeldvorming van het vak.
Ik doel dan op clichés als: stevig in je schoenen staan, een die je om een boodschap kunt sturen, die heeft het in z'n vingers, die red zich wel, of: wat een heerlijke juf/meester heeft mijn zoon/ dochter.
Reacties
Een reactie posten