Één keer in de twee weken hebben we in The Friezinn een bordspelavond. Corona leidde er toe dat veel bordspellen werden gekocht om thuis te spelen, maar ook dat de oude weer populair werden. Na de openstelling van de samenleving misten veel echte spelliefhebbers het spelen. Ook omdat er vaak nieuwe spellen werden gekocht en dat je die al zo vaak met je familie en vrienden speelde. Zouden er ook andere fans zijn die de nieuwe spellen met je zouden willen spelen?
In The Friezinn spelen we verschillende spellen in verschillende samenstellingen. En toen was er opeens 'Elfstedentocht'. Dat ik vroeger als puber speelde. Op één bordspelavond speelde ik het weer. Het fascineerde mij. En dan wil ik meer weten.
Achtergrond
Spelidee en ontwerp: Jannis C. Datthijn
Ontwikkeling en productie: Bevink Edities
Illustraties: Dick Valentijn
Grafische vormgeving: Derijcke en Koch Studio's
Het spel werd door het Friesch Dagblad uitgegeven in 1976, een jaar waarin er al dertien jaar geen Tocht werd uitgeschreven. Elfstedentochtwinnaar Jeen van den Berg (1954) werd gevraagd om mee te denken. En hij schreef 'een voorwoord' in de handleiding:
"Elfstedentocht!
Spanning tot en met, precies als in de echte wedstrijd. Steeds wisselen aan kop, want het spel is getoetst aan de werkelijkheid. Ouderen beleven de tocht opnieuw en jongeren weten wat hun te wachten zal staan. Op sportieve wijze je krachten meten en daarbij is conditie erg belangrijk. Maar zoals in de wedstrijd zelf is het ook hier: je hersens gebruiken, krachten sparen en zuinig zijn met je reserves. En krijg je een tegenslag, ook daar kom je overheen. Zet door!
Een 'oud'-elfstedenrijder wenst jullie vele gezellige en spannende uren!"
WEER GEEN IJS DEZE WINTER? - TOCH EEN ELFSTEDENTOCHT
Is er geen ijs in de winter die nu voor ons ligt, het doet er weinig toe: het maken van Elfstedentochten zal toch mogelijk zijn.
Door: Fenno L. Schoustra
Dat danken we aan het Friesch
Dagblad, dat zojuist een nieuw spel uitgegeven heeft. Elfstedentocht,
een soort kruising tussen het oude ganzenbord en het kaartspel. Het spel is
ontworpen door Jannis C. Dutthijn, uit Castricum, die zelf een aantal jaren in
Friesland heeft gewoond, en ontwikkeld door Bevink Edities. De vorige week is
in het Thialfstadion in Heerenveen het eerste exemplaar van het spel uitgereikt
aan de voorzitter van de Vereniging De Friesche Elf Steden, de heer drs. L.R.
Kuperus.
Dat gebeurde
tijdens een bijeenkomst in het restaurant van het stadion, waar de directeur
van het Friesch Dagblad, de heer R. Boomgaardt, het spel introduceerde.
SPANNINGEN
De heer
Boomgaardt sprak daarbij over toenemende spanningen door het steeds maar
uitblijven van een nieuwe tocht, en hij hoopte dat de mensen die dit nieuwe
spel zullen spelen op deze manier iets van die spanningen kunnen afreageren.
Jeen van den Berg, van wiens adviezen de ontwerper gebruik had gemaakt, zei in
een geestig speechje dat de uitgevers zullen moeten zorgen de oplage voor half
januari kwijt te zijn. Hij onthulde daarbij dat de rijders zelf besloten hebben
dat de tocht omstreeks die tijd door zal gaan. De heer Kuperus, die tot zijn
ongenoegen als voorzitter van de Elfstedenvereniging tot dusver nog geen
Elfstedentocht mocht meemaken, maar het toch doorlopend druk heeft met het
ontvangen van journalisten en het aanwezig zijn bij “Elfsteden-happenings” als
dit in het ijsstadion, prees de uitvoering van het spel en zei te hopen dat de
uitgevers er het succes mee krijgen dat zij beogen. Het spel, dat inderdaad
onberispelijk is uitgevoerd, bestaat uit een aantal zogenaamde rijderskaarten
(kilometerkaarten om bepaalde afstanden af te leggen, hulpkaarten om
tegenslagen te overwinnen en skrikkaarten, om van te schrikken, die voor- of tegenspoed
aankondigen) en uit wedstrijdkaarten, die 1, 2 of 3 kilometers waard zijn.
Van de
voorkomende tegenslagen willen wij er wel enkele benoemen: valpartij, bevroren
tenen, schaats gebroken, sneeuwblind, schotsen op de Zwette, scheuren in het
ijs bij Osingahuizen, misrijden op het Slotermeer, kromme ijzers bij Kimswerd,
stompe schaatsen op de Sexbierumervaart, opgeven bij Vrouwenbuurtstermolen,
last van kramp bij Wijnaldum — enfin, allemaal reële mogelijkheden, die Jeen
van den Berg als insider de ontwerper zal hebben ingegeven. Natuurlijk staan er
een aantal gunstige kaarten tegenover: uitstekend vorm, prima materiaal, u
rijdt snel, u krijgt een kop warme soep, inzinking te boven, u krijgt
sinaasappelen, u krijgt chocolademelk.
Het spel
lijkt, zo op het eerste oog, niet bijzonder gemakkelijk, maar dat is de enige
echte officiële Elfstedentocht ook niet: een erg gemakkelijk spel zou niet bij
de supermarathon hebben gepast.
FOUTJES
Jammer dat het spelreglement enkele foutjes bevat, al slaan die dan niet op het spel zelf, maar op de historie van de tocht: er is aan het slot een lijstje met namen van Elfstedentochtwinnaars toegevoegd dat niet deugt. De man die in 1929 de Elfstedentocht won, heette niet Karst Leembrug, maar Leemburg. De rijder die in ’33 als tweede binnenkwam, schreef zich niet als Kastelein, maar als Castelein. En dan 1940: “geen prijs toegekend,” staat er in het lijstje. Hoe hebben we het nu? Er zijn in dat jaar liefst vijf (eerste) prijzen uitgereikt: een grote gouden medaille voor alle vijf rijders van de kopgroep. Dat zijn futiliteiten, die uiteraard niets te maken hebben met het mooie spel zelf, maar waarom ook dit niet accuraat gedaan, terwijl het spel overigens zo goed verzorgd is?
En dan, tot slot, de toeschouwers bij de finish, afgebeeld op de omslag van de doos. Zagen die werkelijk zo onaandoenlijk, wanneer de winnaar binnenkwam? Wat wij ons ervan herinneren, is dat ze van enthousiasme niet te houden waren! Maar nogmaals, dat doet aan het spel niets af. Wij twijfelen er niet aan dat het bij velen, en zeker bij de Friezen, een warm onthaal zal vinden.
bron: https://periodieken.historischcentrumleeuwarden.nl/issue/TKK/1976-12-04/edition/null/page/5?query=
Fascinatie
Mijn herinnering waren de mooie en soms lastig speluitdagingen. Voorvallen waarin je als speler sinaasappels werden aangeboden en opeens kracht had om door te zetten. Of dat de sneeuw op de route werd bevroren en je stil komt te staan.
Reacties
Een reactie posten