Dan maar eens een uitleg over het arbeidsmoraal van deze jongen! Nou, dat zit wel goed, meen ik: voor de kerst ben ik neergestreken op een basisschool in Leeuwarden (juist, die door mij zo verachte plek) in centrum-oost. En daar werk ik nu al mijn derde week. Vier dagen voor de klas. Een groep 4. En nee, dat is niet achterover hangen....
Grappig dat er de laatste weken een hele stortvloed van kritiek neerdaalt op het onderwijs der Lage landen. De Fryske media (LC, Friesch Dagblad, de Omrop) doen er gerust aan mee. En ze hebben natuurlijk een punt. Doekele Terpstra, voorzitter HBO Raad, legde gister bij de Omrop nog uit: "Het niveau van de PABO's holt achter uit. Studenten rekenen en spellen amper hoger dan het niveau van een groep 8 leerling."
Dit riep ik in 1997 al, maar dat terzijde. Het wachten is dat iemand eindelijk eens doorheeft dat er op de Leeuwarder PABO, doorgeschoven docenten zitten die hun ' onderwijskundige ervaring' hebben opgedaan in het voortgezet onderwijs of die een ambitie hebben van: 'eerst een dikke 15 jaar voor de klas, en dan zakken vullen in het HBO'.
Grappig dat er de laatste weken een hele stortvloed van kritiek neerdaalt op het onderwijs der Lage landen. De Fryske media (LC, Friesch Dagblad, de Omrop) doen er gerust aan mee. En ze hebben natuurlijk een punt. Doekele Terpstra, voorzitter HBO Raad, legde gister bij de Omrop nog uit: "Het niveau van de PABO's holt achter uit. Studenten rekenen en spellen amper hoger dan het niveau van een groep 8 leerling."
Dit riep ik in 1997 al, maar dat terzijde. Het wachten is dat iemand eindelijk eens doorheeft dat er op de Leeuwarder PABO, doorgeschoven docenten zitten die hun ' onderwijskundige ervaring' hebben opgedaan in het voortgezet onderwijs of die een ambitie hebben van: 'eerst een dikke 15 jaar voor de klas, en dan zakken vullen in het HBO'.
Het ambitieniveau is te laag, of de competenties ontbreken.
Noem het voor de leek: Bevlogenloosheid.
Dat er in het werkveld al aangetrokken wordt, bleek wel aan de vergaderingen die ik per week, na schooltijd verplicht volg. Het zijn pure kwaliteitsimpulsen.
'Hoe kunnen we kinderen zelfstandiger maken?'
'Hoe kunnen we beter aansluiten op de verschillen van kinderen'
'Hoe halen we het beste uit kinderen'
Hippe antwoorden zijn: aansluiten op de meervoudige intelligenties (ik kom hier ooit op terug) en rekening houden met verschillende leerstijlen.
En verdorie: het raakt me! Niet die kritiek... Nee, de niche stromingen: nieuwe denkbeelden!
Ik verdiep me er een beetje in en vond deze uitspraak, over de 'tijd van tegenwoordig' :
"Het individu is de maat der dingen geworden. Dat individuele accent komt tot uiting in moderne pedagogische doelen zoals het ontwikkelen van een eigen identiteit, zelfstandig kunnen functioneren en je talenten ontplooien. Wat in dit rijtje ontbreekt, en dat vind ik zorgwekkend, is het 'algemeen belang' als opvoedingsdoel. Dat algemeen belang laat zich in deze tijd definiëren als het in stand houden en ontwikkelen van democratisch burgerschap."
Reacties
Een reactie posten