Huurproblematiek

Ik betaal te veel huur voor mijn kamer. Dat vermoedde ik al, maar nu ik het puntenoptelformuliertje van het VROM heb toegepast op mijn situatie, bleek dat ik er bijna 100% per maand over heen zit. Vanzelfsprekend ontdekte ik de juridische wegen waarin er altijd eerst in overleg moet worden gegaan met de huurbaas. Een vanuit Turkije afkomstige dame (27) T.

T. was twee weken terug ook al gebeld geweest, omdat de geiser, de koelkast, de douche en het fornuis mankementen vertoonden. Bovendien was ons een ‘slimme teller’ beloofd, een systeempje waarmee je kunt zien hoeveel je aan energie verbruikt. Een overdaad zou aan ons doorberekend worden. En daar begon ik mee, wetende dat je altijd vriendelijk moet beginnen.

Er had een ‘mannetje’ langs moeten komen vandaag. Gut, ik zat de gehele dag ziek thuis maar heb het mannetje voor de koelkast niet gezien. En de teller was net aangevraagd. Wat niet rijmt met de vorige toezegging dat de gegevens net binnen waren. En dan nog het hete hangijzer.
Om een goed inzicht te krijgen (en om eventueel het bedrag aan te vechten) moet er een splitsing zijn van kale huur en de servicekosten. Met die vraag confronteerde ik T. die meteen flipte.

Omdat ik in het verleden een leidinggevende functie heb gehad, bleek ze al voordat ik het contract tekende haar twijfels te hebben gehad. Bovendien zou ik de enige van alle studenten zijn die ze ruimte verhuurt, met klachten. Om zo de telefoon aan haar broer te geven.

Helaas vergeet ze dat ik namens vier mensen sprak en dat er in Nederland een goede regeling en bescherming is voor huurders. Een typisch 'wordt vervolgd' verhaal.

Reacties