Misschien dat ik mij vergis. Maar het lijkt er op dat de omroeper niet eens zoveel moeite nodig heeft om abn om te roepen: "Welkom aan boord van de Spathoek. Als u nog geen vervoerbewijs heeft, kunt u die halen bij de kiosk in het restaurant. Wij wensen u een goede reis toe."
Mijn zusje zette mij aan het denken. "Wanneer was je hier voor het laatst?" Vanaf de haven op Terschelling-West, tijdens het autoritje via West-aan Zee en Midsland-aan Zee, heb ik nagedacht. Het moet tijdens Oerol 2007 zijn geweest. En hoewel dat alweer vijf jaar geleden is: het eiland is zo vertrouwd, dat het lijkt dat ik er eergister nog was.
Maar schijn bedriegt. Er is een ingrijpende verandering. De EVT is gekomen. De rederij met de 'voordelige en comfortabele boot naar Terschelling.' Gedraaid en gerund door 'eigen' mensen. Om, zoals ik later in een eilandkrantje lees: "niet vanwege een aanval op, maar om de balans ín de markt terug te brengen." De uitspraak is opgetekend nadat de EVT van medio april tot medio mei 2012 een maand lang gratis (jawel, inderdaad: gratis!) reizigers overzette van Harlingen - West-Terschelling v.v.
Nu kosten de kaartjes weer het oude nieuwe tarief van € 5,- (via internet besteld: € 5,50). maar als we de berichtgeving na het marketingtrucje mogen geloven was het aantal bedden op het eiland in deze periode beter geboekt, dan tijdens de vergelijkbare periode, eerdere jaren. En daar sluiten we de portemonnee weer: enkele fietsverhuurders, appartementen verhuurders en horeca eigenaren participeren in project EVT en vangen zo een deel van de investering op het eiland weer terug. Vestzak, broekzak.
Niet dat het wat uitmaakt. Het monopolie dat Rederij Doeksen de voorgaande decennia had, was niet wenselijk. Of het uitkan of niet ,zal moeten blijken. Inmiddels is er een heuze rechtsgang en politiek steekspel begonnen, waar blogger Miedema leuk over schrijft.
Ondanks de Aldi-prijs voor een enkeltje Skylge, is het een plezierig tochtje. In het restaurant prijken jaren-70 lampen aan de muren, drogen bloemtjes-in-de-pot op tegen het raam met uitzicht op zee, en loopt bediening af en aan om bestellingen op te nemen. Op de Spathoek is het dinerbuffet een melaats iets.
Bovendien is er WIFI! Het is crisis en de (vele malen) goedkopere overtocht die de EVT biedt, is een gat in de markt.
Ik ben nieuwsgierig of: 1. Doeksen de prijzen laat zakken en 2. Of de EVT met deze stuntprijzen kan blijven bestaan. Alles valt met bekendheid, communicatie en dus marketing.
Want voor lieden als ik, die Terschelling vooral kennen als 'oud' en 'vertrouwd', is de Doeksenkaartje vanzelfsprekend.
Andere nieuwe zaken op Terschelling:
* Een gecombineerde speelweek-aanpak van een groep campings, sportaanbieders en de gemeente (kajakken, boogschieten, springkussens, etc.)
* Het interieur bij Café de Groene Weide/ Hessel in Hoorn
* Profesionele Baywatch-ers met Australische lifeguardvlaggen
Het échte 'Terug naar Terschelling' van Hessel.
Mijn zusje zette mij aan het denken. "Wanneer was je hier voor het laatst?" Vanaf de haven op Terschelling-West, tijdens het autoritje via West-aan Zee en Midsland-aan Zee, heb ik nagedacht. Het moet tijdens Oerol 2007 zijn geweest. En hoewel dat alweer vijf jaar geleden is: het eiland is zo vertrouwd, dat het lijkt dat ik er eergister nog was.
Maar schijn bedriegt. Er is een ingrijpende verandering. De EVT is gekomen. De rederij met de 'voordelige en comfortabele boot naar Terschelling.' Gedraaid en gerund door 'eigen' mensen. Om, zoals ik later in een eilandkrantje lees: "niet vanwege een aanval op, maar om de balans ín de markt terug te brengen." De uitspraak is opgetekend nadat de EVT van medio april tot medio mei 2012 een maand lang gratis (jawel, inderdaad: gratis!) reizigers overzette van Harlingen - West-Terschelling v.v.
Nu kosten de kaartjes weer het oude nieuwe tarief van € 5,- (via internet besteld: € 5,50). maar als we de berichtgeving na het marketingtrucje mogen geloven was het aantal bedden op het eiland in deze periode beter geboekt, dan tijdens de vergelijkbare periode, eerdere jaren. En daar sluiten we de portemonnee weer: enkele fietsverhuurders, appartementen verhuurders en horeca eigenaren participeren in project EVT en vangen zo een deel van de investering op het eiland weer terug. Vestzak, broekzak.
Niet dat het wat uitmaakt. Het monopolie dat Rederij Doeksen de voorgaande decennia had, was niet wenselijk. Of het uitkan of niet ,zal moeten blijken. Inmiddels is er een heuze rechtsgang en politiek steekspel begonnen, waar blogger Miedema leuk over schrijft.
Ondanks de Aldi-prijs voor een enkeltje Skylge, is het een plezierig tochtje. In het restaurant prijken jaren-70 lampen aan de muren, drogen bloemtjes-in-de-pot op tegen het raam met uitzicht op zee, en loopt bediening af en aan om bestellingen op te nemen. Op de Spathoek is het dinerbuffet een melaats iets.
Bovendien is er WIFI! Het is crisis en de (vele malen) goedkopere overtocht die de EVT biedt, is een gat in de markt.
Ik ben nieuwsgierig of: 1. Doeksen de prijzen laat zakken en 2. Of de EVT met deze stuntprijzen kan blijven bestaan. Alles valt met bekendheid, communicatie en dus marketing.
Want voor lieden als ik, die Terschelling vooral kennen als 'oud' en 'vertrouwd', is de Doeksenkaartje vanzelfsprekend.
Andere nieuwe zaken op Terschelling:
* Het interieur bij Café de Groene Weide/ Hessel in Hoorn
* Profesionele Baywatch-ers met Australische lifeguardvlaggen
Het échte 'Terug naar Terschelling' van Hessel.
Reacties
Een reactie posten