"Er is iets aangestoken waarvan ik dacht dat het allang gedoofd was" - Juf Ank 7 april 2019.
Ik schrijf dit voor al die headhunters en HR-professionals die mijn profiel wekelijks aanklikken (ik kan dat natuurlijk zien, afgelopen week 94 keer) omdat ik een achtergrond in het onderwijs heb.
En ik vermoed dat dit te maken heeft met:
A) mijn mannelijke geslacht (schaarste) en
B) het gigantische lerarentekort. Vooral tijdens een griepgolf (de maanden met de 'r' in de maand), maar ook net voor en ná de Grote Zomervakantie (de maanden zonder 'r' in de maand. Ergo: het hele jaar, zeg maar gerust).
C. Mijn 13 jaar ervaring in het onderwijs.
Je vangt bot. Ik stap onder dit gesternte niet in het onderwijs. Voor de meelezende politici: schaam je diep. Met je oplossingsdrift om méér geld en minder 'regeldruk' te bieden. Wat steeds leidt tot meer geld voor 'het management'. Want het geld gaat immers naar de koepel in plaats van dat er meer 'ondersteunend personeel' in de klas komt. Omdat we blijkbaar de regelgeving en alle andere bemoeizucht niet afschaffen, maar "extra handen" invoeren om beter om te gaan met het klassenmanagement.
Deze laatste zin was cynisch bedoeld.
Luid en duidelijk: sinds in de zomer van 2015 Passend Onderwijs werd ingevoerd is er een crisis gaande. Die je niet oplost door meer geld, of meer handen in de klas. Maar door een radicale wijziging. Bij ouders, beleidsmakers, kiezers. En dus vooral ook de politiek.
Wie Passend Onderwijs niet uitroeit is verantwoordelijk voor het grote tekort aan leerkrachten in kwetsbare tijden, de vernietiging van het ooit zo fatsoenlijke imago en het betrouwbare vak, de ankers in het leven van jonge mensen.
Je geeft als leerkracht niet meer les, maar verleent zorg, vanwege de zorgplicht die met Passend Onderwijs werd ingevoerd. Of zoals de vorige minister van Onderwijs (Bussemaker) het beschreef: het onderwijs heeft ook een maatschappelijke plicht.
Gelukkig zijn we met TV-programma de Luizenmoeder. Die deze idiote uitspraak van Bussemaker wegzette met de specifieke term: 'curlingmoeders'. Die maatschappelijke plicht waar Passend Onderwijs mee aan de slag moet, is als een curlingouder die alle obstakels voor hun groeiende kroost uit de weg willen ruimen. Naar de docent: en daar word jij in je dagelijkse lesgeefpraktijk op afgestraft.
Iedere persoonlijke invulling, passie of toewijding is gedecimaliseerd tot het volstrekt volgen van handelingsplannen en het oplossen van problemen. Ook als die er misschien niet zijn.
Daarom is het scouten van mij als mogelijke werknemer in een onderwijsvereniging kansloos. Zoals het nu gaat. Maar: er is iets aangestoken waarvan ik dacht dat het allang gedoofd was. Het einde van De Luizenmoeder vandaag sprak vandaag over vertrouwen. En een wezenlijk ándere oplossing dan het geven van méér geld en méér plusjes, teneinde het zieke systeem in stand te houden.
Juf Ank valt uit.
“Basisvertrouwen. Dat is wat hier ontbreekt. Vertrouwen in een goede afloop, in elkaar. En dat het goed is zoals het is. Ik moet hier enkel nog dealen met ouders die hun kinderen inzetten om hun bodemloze bestaan te rechtvaardigen. Allemaal wonderkindertjes die niet mogen falen omdat er geen enkel besef meer is dat we deel uitmaken van een groter geheel.
Dat er gedragen wordt door elkaar. Zodat iedereen zich geborgen en gesteund kan voelen. Ook als je faalt of mislukt, of niet de grootste waffel hebt. We zijn allemaal mensen en er is een hardnekkige overeenkomst dat we allemaal de onweerstaanbare drang hebben om op een goed moment elkaar de hersens in te slaan. Als jij je dan met je dikke portemonnee en je Audi A6 in het sprookje gaat zitten geloven dat je dan werkelijk wat voorstelt, dan richt ik mij op het sprookje van geloof, hoop en liefde.”
Sta ik alleen in mijn hetze richting Passend Onderwijs? Nee:
https://www.aob.nl/nieuws/passend-onderwijs-werkt-in-de-praktijk-gewoon-niet/
https://nos.nl/artikel/2239325-kamer-stop-papierschuivende-bestuurders-in-passend-onderwijs.html
https://nos.nl/artikel/2233835-passend-onderwijs-kan-heel-mooi-zijn-maar-werkt-nu-niet.html
Jeuk gekregen? Staak met je steun aan de politieke partijen die dit foute onderwijssysteem in stand houden. Dit moet stoppen. Misschien dán treed ik nog eens een klaslokaal binnen.
Reacties
Een reactie posten