Foto: LC, Niels de Vries
Merk Fryslân, die al eerder hoon over zich heen kreeg na een hopeloze Wereldreiscampagne, zegt nu bij monde van Roger Davids dat recreatieondernemers “nieuwe plannen” moeten maken. Omdat er sprake zou zijn van vergane glorie (“een gribusbende”), met name bij logies ondernemers.
Een middelvinger naar de Friese ondernemer van een
buitenstaander die in Fryslân aan de slag ging vanwege zijn ervaring met het
promoten van Bonaire. Gesteund door de provinsje mag Rogers samen met
onderzoeker Merlijn Pietersma kwartier maken.
Maar de uitslag is al bekend. Fryske recreatieondernemers
moeten kiezen (Koen Pennewaard, LC 19 november 2020). Het gaat in de toekomst
om cultuur, wie niet mee doet is af. Of je moet op de blaren zitten na de
uitkomsten van een onderzoek (‘het is onvoldoende’) en dus meewerken aan de
oplossing: vouchers, workshops en trainingen die hetzelfde consortium van
marketing en onderwijs zal gaan aanbieden.
Maar er zijn in Fryslân rafelrandjes. Uitzonderingen.
Bestemmingen die gelukkig niet lijken op de middelmaat. Eigenlijk zoals de
Fries een prettige uitzondering is op de Nederlandse massa. Bezoekers van
Booking.com belonen de logies in onze provincie extreem hoog. Wie heeft er een
probleem? De aanbieder van de oplossing die nog geen probleem had of de Friese
gast?
Die op soms vervallen campings de regen trotseert in het
naseizoen, maar gelukkig is. De bezoeker aan een theetuin die het pad beloopt
met hier en daar een schapenkeutel? De recreant die in een knusse kantine de
local ontmoet. De Randstedeling die na dagen niets doen (omdat er ook niets te
doen is) eindelijk het gesprekje aanknoopt met de B&B-eigenaar. En zegt:
“Wat ben ik heerlijk onthaast!”
Wie heeft gelijk? De mannen van de clicks en likes of de
gastheren van werkvloer en keukentafel?
Wie stopt de knokploeg die van de authentieke ondernemers
een grijze mainstream maakt? Welke bestuurder staat op en zegt dat het nu echt
genoeg is met deze terreur? Van de gecreëerde problemen omdat er anders geen
gemeenschapsgeld kan worden uitgegeven. En wie bepaalt dat het niet goed is?
Marketeers uit de Nederlandse Antillen?
Wie stopt de brute cultuuroorlog dat wij in Fryslân niet goed zijn. Wie zegt:
“het is wel goed zo”?
Reacties
Een reactie posten